Takaisin
ilmestynyt

Vety – tulevaisuuden polttoaine?

DACHSER on antanut Kemptenin ammattikorkeakoulun tutkijoille tehtäväksi tutkia tarkemmin vetyä hiilineutraalina energiankantajana.

Vetyä pidetään toivoa herättävänä mahdollisuutena tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä irtautumiseen.
Vetyä pidetään toivoa herättävänä mahdollisuutena tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä irtautumiseen.

Vetyä pidetään toivoa herättävänä mahdollisuutena tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä irtautumiseen. Sen vuoksi DACHSER tilasi Kemptenin ammattikorkeakoululta H2 Infrastructure and Logistics -tutkimuksen. Tavoitteena oli tutkia vedyn yleistä saatavuutta sekä tällä hetkellä tunnettuja polttokennolla varustettujen sähkökuorma-autojen valmistusprosesseja ja tankkausmahdollisuuksia, joita on tarkoitus käyttää vuosina 2025–2030 DACHSERin European Road Logistics -verkostossa. Tutkimus osoittaa, että puhtaan ja kestävän polttoaineen kehityksessä on vielä useita haasteita voitettavana.

Sopivat sijainnit vetykuorma-autoille

Tutkimuksessa tunnistettiin strategisia paikkoja, joissa polttokennolla varustettujen sähkökuorma-autojen käyttö on mahdollista vuoteen 2025 mennessä vedyn hyvän saatavuuden ja suotuisten sijaintitekijöiden ansiosta. DACHSERin toimipaikat Hampurissa, Magdeburgissa, Kölnissä ja Hernessä ovat ”erityisen sopivia”. 42 muuta paikkaa ovat ”sopivia”, joten niistä voi tulla kiinnostavia tätä käyttövoimaa käyttävien kuorma-autojen osalta tulevaisuudessa.

Huoltoasemainfrastruktuuri on suuri haaste: Euroopassa on vain 56 hyötyajoneuvojen vetytankkaukseen sopivaa huoltoasemaa.

Konkreettisia laajennussuunnitelmia ei ole. Tästä syystä professori Werner Mehrin johtamat Allgäun tutkimuskeskuksen tutkijat selvittivät myös sitä, olisiko vedyn tuottaminen itse teknisesti ja taloudellisesti mahdollista. Tarkoitusta varten DACHSERin Freiburgin toimipaikassa simuloitiin vedyn tuotantoa aurinkosähköjärjestelmän ylijäämäenergiasta elektrolyysin avulla. Johtopäätös oli se, että oma tuotanto on teknisesti mahdollista, mutta tällä hetkellä epätaloudellista korkeiden tuotantokustannusten vuoksi. Lisäksi suurin mahdollinen vedyn tuotantomäärä riittää vain yhden vaihtokorikäyttöisen nivelajoneuvon liikuttamiseen noin 80 000 km vuodessa – se on aivan liian vähän.

Andre Kranke, Head of Corporate Research & Development and Project Manager DACHSER Climate Protection.
Andre Kranke, Head of Corporate Research & Development and Project Manager DACHSER Climate Protection.

Lupaava energiankantaja

Andre Kranke, Head of Corporate Research & Development and Project Manager DACHSER Climate Protection, kiteyttää asian näin: ”Kemptenin ammattikorkeakoulun tutkimuksen mukaan Euroopassa kehitetään parhaillaan vihreän vedyn toimitusinfrastruktuuria. Toiminnot sisältävät muun muassa vedyn tuontia muista maanosista, keskeisiä tuotantolaitoksia Euroopassa ja alueellisesti omavaraista tuotantoa. Tämä avaa kosolti mahdollisuuksia käyttää tätä uutta kestävää ja ilmastoystävällistä energiamuotoa. Yli 40 DACHSER-toimipaikalla on jo erittäin hyvä sijainti Euroopan vetyinfrastruktuuriverkostossa. Tämä on erittäin hyvä lähtökohta vetypolttokennolla varustettujen sähkökuorma-autojen tankkaukselle. Saksassa sijaitsevien Magdeburgin ja Hampurin valinnan myötä DACHSER aloittaa vetyaikakauden näissä kahdessa paikassa. Vuonna 2023 ensimmäiset vetypolttokennolla varustetut sähkökuorma-autot aloittavat siellä liikenteen DACHSER-verkostossa. Tavoitteena on osallistua merkittävällä tavalla tämän uraauurtavan päästöttömän teknologian kehittämiseen ja edistää innovaatioiden luomista yhdessä kumppaneiden kanssa.”

DACHSER maailmanlaajuisesti
Ota meihin yhteyttä
Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic