Takaisin
ilmestynyt

Vankka jalansija kaikkialla maailmassa

Itävaltalaisen valmistajan Kaindl/Kronospanin puutavaravapaita koteja on vain vähän, ja ne sijaitsevat kaukana toisistaan. Näin laaja jakelu aiheuttaa melkoisen logistisen haasteen.

Logistiikkakeskus: Walsissa sijaitseva Kaindlin suurvarasto.
Logistiikkakeskus: Walsissa sijaitseva Kaindlin suurvarasto.

Salzburgissa toimiva perheyritys Kaindl, joka toimii kansainvälisesti nimellä Kronospan, on maailman johtava puu-, laminaatti- ja design-lattioiden sekä koristelevyjen ja työtasojen valmistaja. Itävallassa sijaitsevista tehtaista lähtee vuosittain tuhansia kontillisia täynnä erilaisia puupohjaisia tuotteita jälleenmyyjille ja valmistajille niinkin kaukaisiin paikkoihin kuin Kaukoitään ja Amerikkaan.

DACHSER on toiminut tämän yrityksen logistiikkakumppanina jo kymmenen vuotta. Kun kontit ovat valmiina kuljetettavaksi, DACHSER kuljettaa ne perävaunuilla Salzburgissa ja sen lähistöllä sijaitsevista Kaindlin tehtaista Salzburgin konttiterminaaliin (CTS). Sieltä tavarat kulkevat rautateitse Hampuriin tai Bremerhaveniin, jossa ne lastataan konttialuksiin, jotka lähtevät eri puolilla maailmaa sijaitseviin satamiin. Jotkut menevät Tokioon, Osakaan ja Nagoyaan Japanissa, toiset suuntaavat Taiwanin Taichungin tai Keelungin satamiin tai Meksikon Veracruzin ja Altamiran satamakaupunkeihin.

Luotettavuus on kaikki kaikessa

"Olemme merkittävä eurooppalainen rahtaaja, joten kuljetustemme luotettavuuden varmistaminen on ensisijainen tavoite", kertoo Kronospanin Chief Corporate Logistics Volker Lenzing. Koska tuotteiden katteet ovat alhaiset, on tärkeää, että toimitusketju toimii sujuvasti, hän selittää. Tästä syystä konserni ei jätä mitään sattuman varaan ja tutkii aina tapoja optimoida konttien lastaus ja pakkaus.

"Koska olemme tekemisissä puupohjaisien tuotteiden kanssa, on tärkeää, että pidämme yhteyttä Yhdysvalloissa ja Itävallan Kaindlissa toimiviin tiimeihin."

DACHSERilla on käytössään vakiomenettelyt kullekin kohteelle, mukaan lukien kiinteät lastausajat konttien seisonta- ja säilöönottokustannusten välttämiseksi. Siinä esitetään myös kiinteät kuljetusajat ja annetaan jatkoaikataulu seuraavalle viikolle. Tämä edellyttää sujuvaa tiedonkulkua. Jotta Kaindl voisi seurata lähetyksiään koko ajan, DACHSER esitteli erityisen IT-ratkaisun, jonka avulla yritys voi tarkastella kaikkia asiaankuuluvia tietoja verkossa, mukaan lukien ehdot ja viikoittaiset muutokset.

Kaindlin koristepaneelitehdas.
Kaindlin koristepaneelitehdas.

Tarvitaan nopeaa reagointia

Vaikka Kaindl yleensä ilmoittaa DACHSERille tarvitsemansa konttimäärät viikkoja etukäteen, tarvitaan mahdollisimman paljon joustavuutta, kertoo Managing Director ASL East Europe and Austria Michael Rainer. "Heti kun saamme puhelun Kaindlilta, meidän on varattava sopiva määrä kontteja Salzburgin CTSään." Mutta joskus DACHSERin tilaukset on käsiteltävä lähes ilman varoitusaikaa. "Joissakin tapauksissa CTSn täytyy toimittaa 10–20 konttia 24 tunnin kuluessa", Rainer kuvailee yhtä logistiikkayrityksen kohtaamista haasteista. Näissä tapauksissa on tärkeää toimia nopeasti. Tyhjien konttien saatavuudella on suuri merkitys. Tällaisten tilanteiden hallinta aiheuttamatta asiakkaalle lisäkustannuksia vaatii taitoa. Keskeistä on käyttää varattuja konttitiloja mahdollisimman tehokkaasti ja suunnitella etukäteen mahdollisimman paljon.

Kaindlille suuri plussa on DACHSERin tarjoama aikatauluvarmuus. "Kaindl tarvitsee varmuuden siitä, että sen tavarat toimitetaan ajoissa", Rainer sanoo. Ja juuri sen DACHSER tarjoaa: "Vaikka käsittelemme näin suuria lähetyksiä, voimme ylpeänä sanoa, että toimitukset eivät ole toistaiseksi viivästyneet." DACHSER ei kuitenkaan auta vain yrityksen viennissä – se tuo myös Kaindlille materiaaleja, lähinnä alumiinioksidia ja paperia, joita yritys käyttää keittiöiden työtasojen ja muiden tuotteiden valmistukseen.  

Kokonaisten koneiden toimitukset

Vaikka DACHSER palvelee Kaindlia Salzburgissa pääasiassa kuljettamalla täysiä konttikuormia tuontia ja vientiä varten, logistiikan tarjoaja käsittelee myös Kronospan-konsernin lentorahti- ja merikuljetuksia. Kun yhtiö laajensi valmistuskapasiteettiaan Alabaman Eastabogassa viime vuonna, DACHSER toimitti yli 200 konttia Yhdysvaltoihin, joista osa oli erityisiä ylikokoisia kontteja, joissa oli tuotantokoneita lastulevyn valmistamiseksi.

Muut lähetykset, enimmäkseen yksittäiset varaosien toimitukset, toimitetaan konttikuormaa pienempinä lähetyksinä tai lentorahtina. "Kaindl käyttää lentorahtipalvelujamme lähettääkseen uusimmat tuotteensa Yhdysvaltoihin esiteltäviksi", Rainer kertoo. Kaindlin asiakkaat Yhdysvalloissa ja Kanadassa saavat silloin tällöin uusia tuotteita suoraan näyttelytiloihinsa. DACHSER ja sen kumppanit Kanadassa hoitavat myös tullauksen, kun tavarat saapuvat maahan. "Koska olemme tekemisissä puupohjaisien tuotteiden kanssa, on tärkeää, että pidämme yhteyttä Yhdysvalloissa ja Itävallan Kaindlissa toimiviin tiimeihin", Rainer kertoo. "Heidän on varmistettava, että he antavat meille Yhdysvaltojen viranomaisten tarvitsemat asiakirjat ajoissa." 

Matkalla kansainvälisille markkinoille: Kaindlin juna.
Matkalla kansainvälisille markkinoille: Kaindlin juna.

Nopeaa toimintaa henkilönsuojaimia toimitettaessa

DACHSER sai äskettäin Kaindlilta toimeksiannon koronaviruspandemian vuoksi. "Kevään ensimmäisen aallon aikana teimme yhteistyötä DACHSERin kanssa tuomalla Kiinasta suuren määrän kuormalavoja, joille oli pakattu henkilösuojaimia ja maskeja lääketieteellistä käyttöä varten", Lenzing kertoo. Tämän jälkeen Kaindl lahjoitti maskit salzburgilaisille sairaaloille, joissa niitä tarvittiin kovalla kiireellä.

"Keskeinen roolimme näissä kuljetuksissa oli nopeuttaminen luomalla kapasiteettia omalla tilauslennollamme, kun vapailla markkinoilla ei juuri ollut kapasiteettia saatavilla. Koska maskeja oli jo niin vähän, nopea toimitus oli etusijalla. Lähetykset luokiteltiin hätärahtina, ja ne saivat etusijat tilauslennoillamme," Rainer kertoo.

"Suurimmaksi ongelmaksi osoittautui Itävallan tulli – tuolloin siellä ei oltu valmistauduttu ottamaan vastaan tällaista tavaraa", Lenzing kertoo. Viranomaiset eivät voineet tarjota paljon apua. "Siinä vaiheessa tullisäännöt muuttuivat lähes viikoittain, koska kasvomaskeja tuotiin valtavasti", Rainer lisää. "Niinpä DACHSER toimi välittäjänä tulliviranomaisten ja Kaindlin välillä varmistaakseen, että viimeisimmät vaatimukset täyttyivät ja todistukset, vahvistus ja allekirjoitukset saatiin ajoissa."

Kaikesta byrokratiasta huolimatta DACHSER kuljetti tarvikkeet onnistuneesti Shanghain lentokentältä Frankfurtiin ja järjesti sieltä erikoistoimituksen Salzburgiin Linzin lentokentän kautta tulliselvitystä varten.

Vaikka maskilähetys oli ainutkertainen, tällaista tehtävää olisi ollut vaikea toteuttaa ilman DACHSERin tarjoamaa joustavuutta, nopeaa kapasiteetin tarjontaa ja maailmanlaajuista verkostoa. Juuri tästä älykkäässä logistiikassa viime kädessä on kysymys.

DACHSER maailmanlaajuisesti
Ota meihin yhteyttä
Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic