Tulevaisuuden ohjelmointi
Saumattomat, maailmanlaajuisesti yhteenliitetyt logistiikkapalvelut perustuvat suorituskykyiseen ja älykkääseen informaatioteknologiaan. DACHSER on informaatiologistiikkansa ansiosta yksi logistiikka-alan teknologian edelläkävijöistä ja edistäjistä. Tässä ovat Nicola Elsner ja Claudia Beck, joilla on kaksi IT-uraa mutta yksi yhteinen tavoite: asiakkaiden prosessien jatkuva parantaminen.
”Kaksikymmentä vuotta sitten en olisi uskonut, jos joku olisi sanonut minun työskentelevän nyt IT-alalla”, Nicola Elsner toteaa. Hänen urapolkunsa kulki hallinto-oikeudesta DACHSERille. ”Opiskelin tuomioistuimen kirjaajaksi. Siihen työhön kuuluu samojen asioiden tekeminen päivästä toiseen, joten se ei tyydyttänyt minua. Sen vuoksi aloin etsiä jotain uutta”, kertoo nyt 44-vuotias Elsner. Hän löysi uuden alun 21 vuotta sitten DACHSERilta aluksi IT-osaston avustajana. Vuosien varrella Elsnerin IT-alan tietämys on kasvanut, ja hän on uppoutunut DACHSERin IT-maailmaan. Vähän yli yhdeksän vuotta sitten hän siirtyi asiakasprojektien konsultiksi. Siinä työssä hän on voinut monipuolistaa kokemustaan jatkuvasti. Hiljattain hänet nimitettiin myös ohjelmistorobotiikan (RPA) tiimin projektipäälliköksi.
33-vuotiaan Claudia Beckin urakehitys on ollut aivan toisenlainen: ”Jo ennen tietojenkäsittelytieteen kandidaatin tutkinnon suorittamista sain käytännön kokemusta DACHSERilla, jossa myös kirjoitin opinnäytetyöni.” Beckin tietojenkäsittelytieteen tutkinto ohjasi hänet perinteisemmälle urapolulle. Valmistumisensa jälkeen Beck tuli töihin DACHSERille ohjelmistokehittäjäksi. Vuonna 2020 hän sai enemmän vastuuta eLogistics Development -tiimissä. Nyt hän on tiiminvetäjä, joka vastaa kansainvälisten ohjelmistokehittäjien ryhmästä. ”Hienoa työssäni on se, että siihen kuuluu muutakin kuin ohjelmistojen suunnittelua ja käyttöönottoa. Näen myös työni tulokset käytännössä.”
Jatkuvuus ja muutos
Kaksi erilaista urapolkua – kaksi eri painopistealuetta. Elsnerillä ja Beckillä on kuitenkin yhteinen tavoite. Vaikka he työskentelevät eri liiketoiminta-alueilla, kaikki heidän toimintansa tähtää tämän tavoitteen saavuttamiseen: ”Haluamme tehdä prosesseistamme parempia ja suoraviivaisempia asiakkaillemme IT:n avulla”, Beck sanoo innostuen.
eLogistics-portaalin ansiosta DACHSERin asiakkaat voivat järjestää ja seurata lähetyksiään verkossa reaaliajassa, laskea rahtimaksuja, tehdä kuljetustilauksia, seurata varastoprosesseja ja etsiä sopivia tuotteita.
Järjestelmän toteuttajana DACHSER pystyy täyttämään globaalien kuljetus- ja varastopalveluiden korkeimmatkin asiakasvaatimukset. IT-ohjattu logistiikka luo parhaan mahdollisen joustavuuden ja läpinäkyvyyden kaikkien yksiköiden kaikkiin logistiikkatoimintoihin. Yhtenäiset järjestelmät ovat avain luotettavaan ja jatkuvaan tietovirtaan. Mutta kaikki riippuu tietojen laadusta. DACHSER työllistää yli 800 IT-asiantuntijaa, jotka varmistavat, että eri puolilla maailmaa käytettävät IT-järjestelmät ovat aina ajan tasalla. Yhtenäinen ohjelmistoversio auttaa ylläpitämään korkeita standardeja ja varmistamaan vakaat sovellukset. Tällä tavalla DACHSERin IT-ratkaisuilla on tärkeä tehtävä prosessien optimoinnin ja DACHSERin asiakkaiden logistiikkataseen kannalta.
Kuluneiden 20 vuoden aikana on tapahtunut paljon. ”Logistiikassa viestintä oli ennen lähes yksinomaan paperipohjaista – nykyään se on lähes kokonaan digitaalista. Joskus aiemmin kukaan ei voinut kuvitella, että videoneuvotteluista tulisi tuiki tavallinen asia. Tilauksia tehtiin edelleen paljon puhelimitse, eikä näyttöön perustuva vuorovaikutus siirtynyt siihen”, Elsner kertoo.
Entistä parempi asiakaskokemus
DACHSERin asiakkaat käyttävät päivittäin digitaalista logistiikkaa eLogistics-portaalin kautta. Näin asiakkaat voivat järjestää ja seurata lähetyksiään verkossa reaaliajassa, laskea rahtimaksuja, tehdä kuljetustilauksia, seurata varastoprosesseja ja etsiä sopivia tuotteita. Portaali tarjoaa myös erilaisia sovelluksia, jotka on integroitu suoraan DACHSERin kuljetus- ja varastojärjestelmiin. Beck huolehtii näistä verkkosovelluksista: ”Tiimini varmistaa, että kaikki toimii sujuvasti portaalia käyttävien asiakkaiden kannalta. Sen lisäksi, että sovellukset ovat loogisia ja helppokäyttöisiä, niiden on aina oltava vakaita, turvallisia ja hyvin toimivia.”
Robotic Operations Centerissä Elsnerin RPA-tiimi hallinnoi prosessien tehokkuutta kulissien takana tunnistamalla ja analysoimalla manuaalisesti toistuvia prosesseja, joita virtuaaliset avustajat eli ohjelmistojen avustamat robotit voivat suorittaa. Yksi tällainen prosessi on pakkausmateriaalin automaattinen varaaminen kaikille osastoille. Robotic Operations Centerissä työskentelee viisi asiantuntijaa. He tuottavat botteja, jotka auttavat DACHSER-kollegoita päivittäisessä työssä.
Toiminnan laajentaminen tuoreilla näkökulmilla
Kaiken tämän kehityksen toteuttaminen edellyttää ammattitaitoisia ihmisiä – myös niitä, joiden urakehitys on epätavanomainen. Elsner muistuttaa: ”Olin ensimmäisiä, jotka tulivat aivan eri alalta. Nykyään on enemmänkin meitä, joilla ei ole perinteistä logistiikkataustaa. Me kaikki tarjoamme käyttöön oman osaamisemme ja tuoreet näkökulmamme DACHSER IT:n kehittämiseksi.”
Elsnerin aloitettua on tapahtunut paljon muutoksia. Digitalisaation vuoksi DACHSER IT:n saamien tehtävien määrä on jatkuvasti kasvanut. Tämän myötä Corporate IT -toimintoon on viime vuosina otettu tasaisesti lisää työntekijöitä. Henkilöstöä on nykyään yli 550. ”Toivotamme aina mielellämme tervetulleiksi uusia kollegoita, jotka auttavat meitä hallitsemaan digitaalisen logistiikan asettamia haasteita”, Beck lisää. Tämän kasvun myötä myös hankevalikoima monipuolistuu. Lisäksi tulevaisuudessa ei ole pulaa jännittävistä tehtävistä prosessiautomaation, ennakoivan analytiikan ja koneoppimisen uusien näkökohtien ansiosta.
IT – menestystekijä
Elsnerin tavoin Beck on todella innoissaan työpaikastaan: ”Johdan kansainvälistä ohjelmistokehittäjien tiimiä, johon kuuluu harjoittelijoita, opiskelijoita, ulkopuolisia tahoja ja kollegoita Ranskasta.” DACHSERin IT-yritystiimi painottaa paljon tiimityötä ja mahdollisuuksia henkilökohtaiseen ja ammatilliseen kehitykseen. ”IT vahvistaa kaikkea DACHSERin toimintaa. On todella mieluisaa olla mukana parantamassa digitaalisten asiakaspalvelujemme valikoimaa joka päivä”, Beck toteaa.
Elsner on täysin samaa mieltä: ”Olen todella onnellinen siitä, missä olen. Jokainen päivä tarjoaa jotain erilaista, ja aina on uusia haasteita ratkaistavana. Mottoni on: ”Kaiken voi oppia.”
Sekä Elsner että Beck pitävät DACHSER IT:n tarjoamia mahdollisuuksia henkilökohtaiseen ja ammatilliseen kehitykseen erittäin houkuttelevina. Tavoitteen voi saavuttaa riippumatta siitä, minkä polun he valitsevat: ”Meillä on mahdollisuus työskennellä yhdessä DACHSERin digitaalisen tulevaisuuden kehittämiseksi.”