Perheyrityksen moottori – kun pitkäjänteisyys kohtaa innovaation
DACHSER on perheomisteisena kuljetus- ja logistiikkayrityksenä toiminut vuodesta 1930 lähtien sukupolvien välisestä näkökulmasta käsin. Se, mitä tänään tehdään, hyödyttää seuraavaa sukupolvea, ja se, mitä päivittäin korjataan, on edellisen sukupolven kylvämää. Tämä näkökulma muodostaa vahvan voimanlähteen yrityksen toiminnalle. Mutta kuinka tämä voima ohjaa yritystä eteenpäin oikealla nopeudella, huomioiden samalla jatkuvasti muuttuvan toimintaympäristön?
Kuljetus- ja logistiikka-alalla, joka toimii epävakaassa ja monimutkaisessa ympäristössä, on tärkeää paitsi tunnistaa ja reagoida muutoksiin, myös kääntää ne aktiivisesti asiakkaiden hyödyksi. DACHSERin pitkäaikainen missio onkin luoda maailman älykkäin logistiikkapalveluiden yhdistelmä ja integrointi, keskittyen kolmeen pääpilarin:
Perheyrityksen synnynnäinen kiinnostus ajatella pitkäjänteisesti - sukupolvelta toiselle
DACHSER on aina keskittynyt vahvasti liiketoimintamalliinsa, kehittäen ja toteuttaen sitä menestyksekkäästi maailmanlaajuisesti sukupolvien ajan. Tämän kasvun edellytyksenä on selkeä ja yhtenäinen johtaminen, joka ei ainoastaan pidä perheyritystä koossa, vaan myös luo selkeän suunnan ja tulevaisuuden näkymän.
Yrityksen vahvuus piilee ennen kaikkea sen verkostossa, joka koostuu ihmisistä, joilla on yhteinen intohimo logistiikkaa kohtaan. Tämä pätee kaikilla tasoilla; johdosta harjoittelijoihin, hallintohenkilöstöstä logistiikkaoperaattoreihin ja kuljettajiin.
Kuuntelemalla tarkkaan sekä asiakkaiden että työntekijöiden tarpeita yritys pystyy ymmärtämään yksilölliset vaatimukset ja työskentelemään niiden mukaisesti kehittääkseen parhaan ratkaisun tulevaisuutta varten.
Yrittäjyys ja rohkeus olla innovatiivinen: perheyrityksen DNA
Yrittäjyys ja rohkeus olla innovatiivinen ovat keskeisiä arvoja DACHSERin DNA:ssa. Nopeasti muuttuvassa maailmassa innovaatio on peruspilari kilpailukyvyn säilyttämisessä, ja sen omaksuminen on välttämätöntä jokaisen yrityksen kehityksen kannalta. Kymmenen vuotta sitten käynnistetyn strategisen innovaatioprojektin ansiosta arkielämän haasteet voidaan kääntää mahdollisuuksiksi, mikä johtaa tehokkaaseen optimointiin.
Innovaatio voi ilmetä sekä suurina että pieninä tuloksina. Esimerkiksi vaihtokorien seurantalaitteiden käyttöönotto mahdollistaa kuljetusten reaaliaikaisen seurannan ja saapumisaikojen tarkemman arvioinnin. Samoin päivittäisissä keskusteluissa työntekijöiden ja asiakkaiden välillä ongelmat ratkaistaan ja kuljetuksia optimoidaan jatkuvasti. Tässä asiakaspalvelulla on keskeinen rooli, sillä se toimii paikallisesti prosessien sydämessä, kuin seismografi, joka pitää sormensa pulssilla koko kuljetusprosessin ajan.
Kyky luoda verkostoja - ja uudistua jatkuvasti sisältäpäin
Kappaletavaralogistiikka on DACHSERin selkäranka ja ydinosaaminen, mikä luonnollisesti muodostaa avainroolin yrityksen kehityksessä. DACHSERin kasvu näkyy yrityksen yli 11 000 kuorma-autossa, jotka kuljettavat tavaroita Euroopan teillä. Yritys on globaali logistiikkatoimija ja Euroopan huipulla kappaletavaralogistiikassa. Kehitystä ei kuitenkaan edistetä lisäämällä volyymeja hinnalla millä hyvänsä, vaan arvopohjaisen kasvun kautta.
Viime vuosina yritys on tehnyt strategisia yritysostoja ja perustanut yhteisyrityksiä vahvistaakseen verkostoaan maailmanlaajuisesti. Viimeaikaisten yritysostojen, kuten Brummerin, Frigoscandian ja Müllerin, jälkeen DACHSERillä on noin 38 000 työntekijää yli 400 toimipisteessä ympäri maailmaa, ja se on edustettuna omilla yrityksillään 43 maassa.
Kuinka nämä perhearvot ja innovaatiokulttuuri sitten heijastuvat paikallisissa organisaatioissa verkostossamme? Ja mitä tämä merkitsee asiakkaalle?
Paikallinen asiantuntemus ympäri Suomea
DACHSERin globaalin verkoston vahvuus perustuu paikalliseen asiantuntemukseen, jota edustaa yrityksen jokainen toimipiste. Suomessa viidessä toimipisteessä työskentelee asiantuntijoita operatiivisten kysymysten, asiakaspalvelun ja myynnin sekä innovaatioteemojen parissa, keskittyen sekä Euroopan maantiekuljetusverkostoon että globaaliin lento- ja merirahtiverkostoon.
”DACHSERin ainutlaatuinen perheyhtiökulttuuri heijastuu vahvasti yrityksen toimintaan. Arvot, kuten vastuullisuus ja pitkäjänteisyys, näkyvät kaikessa yrityksen toiminnassa. Voi ajatella, että DACHSERilla on myös vähemmän ulkoisia paineita kuin monilla pörssiyhtiöillä, mikä mahdollistaa pitkäjänteisen ja asiakaslähtöisen toiminnan. DACHSERilla on perinteisesti ollut Euroopassa pitkäaikaisia työsuhteita, mikä kertoo mielestäni työkulttuurin hyvinvoinnista. Olen myös kokenut, että työnantaja, esihenkilöt ja kollegat ovat aidosti kiinnostuneita toistensa hyvinvoinnista ja pystymme keskustelemaan avoimesti kaikesta. Tämä ei ole itsestäänselvyys, ja arvostan tätä ilmapiiriä valtavasti”, toteaa maantielogistiikan parissa Business Development Manager Solutions -toimenkuvassa työskentelevä Antti Suominen.
”Silmät ja korvat on pidettävä auki”, kertoo Katariina Hakkarainen, joka työskentelee yhtenä DACHSERin noin kymmenestä pohjoismaisesta ja maailmanlaajuisesti 156 innovaatioyhteyshenkilöstä sekä liiketoimintaprosessien asiantuntijana lento- ja merirahdin puolella. Katariinan kokemuksen mukaan monet hyvät ideat kumpuavat työkavereiden päivittäisistä keskusteluista. Kaikille ei ole kuitenkaan luontevaa kirjoittaa ideoitaan muistiin. ”Organisaatiossa on tärkeää viestiä, että idean ei tarvitse olla valmis, vaan voimme sanoittaa ja kehittää ideaa lisää yhdessä. Uskon työntekijöiden haluavan parantaa omaa ja kollegoidensa arkea kokiessaan, että he voivat oikeasti vaikuttaa sekä paikallisesti että verkostossa.”
Henry Katainen, joka työskentelee DACHSER Expert Network Operations -työtehtävässä yrityksen Keravan toimipisteellä lisää: ”Kyse on ihmisten aktivoinnista, joka toimii edellyttäen, että idean antaja tuntee tulleensa kuulluksi. Meillä ei ole auktoriteettia päättämässä, pitäisikö ideaa toteuttaa vai ei. Tällä tavalla on mahdollista luoda ympäristö, jossa kaikki työntekijät luottavat siihen, että heidän panokseensa suhtaudutaan kunnioittavasti ja vakavasti. Tässä ympäristössä työntekijöiden ideoita kehitetään eteenpäin ja heillä on mahdollisuus ottaa vastuu yrityksen menestyksestä.”
Paikallinen asiantuntemus korostuu myös lyhyissä päätöksentekoketjuissa ja läheisyydessä asiakkaisiin. Vaikka markkinat ovat olleet epävakaita viime vuosina, yritys on pysynyt sitoutuneena pitkäjänteiseen strategiaan Suomessa. Tampere-Pirkkalan uusi logistiikkakeskus, jonka toiminta alkaa ensi vuonna, on hyvä esimerkki tästä.
”Odotamme innolla uusien logistiikkatilojemme luomia mahdollisuuksia. Perheyrityksenä tämä on meille sijoitus tulevaisuuteen. Sen lisäksi, että uusi logistiikkakeskus parantaa palvelutarjontaamme Tampere-Pirkkalan alueella ja luo työmahdollisuuksia paikallisesti, sillä on myös tärkeä tehtävä pitkäaikaisessa investointisuunnitelmassamme Suomessa”, DACHSER Finland European Logisticsin toimitusjohtaja Tuomas Leimio kertoo.
”Tämä on hieno tilaisuus yhdistää voimamme saman katon alle, saada uudet nykyaikaiset tilat ja aloittaa synergioiden luominen yhdessä”, jatkaa DACHSER Finland Air & Sea Logisticsin toimitusjohtaja Petri Kallio.