Takaisin
vety

Merirahti: tämänhetkinen tilanne Yhdysvalloissa

Yhdysvaltojen merirahtimarkkinoiden tämänhetkiset, jo useita kuukausia kestäneet pullonkaulat jatkuvat pidempään. Olemme laatineet yleiskatsauksen nykytilanteesta.

Satamien ja rautateiden ruuhkautuminen

Yhdysvaltoja on kohdannut historiallinen merirahtiliiketoiminnan ruuhkautuminen, joka on jatkunut jo kuukausia. Tämän jatkuvan tilanteen syy on hyvin tiedossa: koronapandemian vaikutukset ja suuri kysyntä luovat pullonkauloja kaikkiin suuriin satamiin ja terminaaleihin koko maassa. Satamaoperaattorit ja rautatieliikennöitsijät toimivat supistetulla henkilöstöllä, mikä viivästyttää alusten lastaamista ja purkamista, lisää viipymäaikaa ja hidastaa kuljetusprosesseja terminaaleihin. Merikuljetusyhtiöt ovat myös ylikuormitettuja tässä tilanteessa ja tekevät kaikkensa toimittaakseen tarvittavaa ja oikea-aikaista palvelua. Valtamerialukset joutuvat odottamaan useita päiviä, ja ne jättävät usein satamia väliin. Aikatauluissa pysyminen on lähes mahdotonta.

Yhdysvaltain rekkaliikenteen tilanne

Kuljetusyhtiöt kärsivät voimakkaasti koronapandemian alkuvaiheessa. Ne joutuivat irtisanomaan paljon kuljettajia määrän ja kysynnän laskun vuoksi. Tämän jälkeen rahtien määrä ja kysyntä kasvoivat äkillisesti Yhdysvaltojen markkinoilla, mutta kuljettajia ei ollut riittävästi saatavilla. Kuljettajatilanne on parantunut viime kuukausina, mutta nykyinen kalusto ei vieläkään kata voimakasta kysyntää. Rekkakuskit ovat ylityöllistettyjä seuraavat 3–5 viikkoa. Noutojen ja toimitusten nopeuttamiseksi siirtoja kontteihin tai konteista voidaan järjestää osa- ja täyskuormilla määrätyissä varastoissa.

Alustat Yhdysvalloissa

Tilanteen tekee haasteelliseksi se, että lähes kaikki kontit ovat ”jumissa” alustoilla odottamassa kuljetusta. Tämän vuoksi tyhjää alustaa tuskin on saatavilla noudon järjestämiseksi. Kaikkien alustojen ollessa käytössä vapaasta alustasta on tullut harvinaisuus Yhdysvalloissa.

Yhdysvaltoihin saapuva rahti

Yhdysvaltojen satamien ja rautatieterminaalien infrastruktuuri ei yksinkertaisesti pysty kattamaan nykyistä tuontimäärää. Saapuvat kontit pysäköidään erillisiin paikkoihin, jotta uuden aluksen tai junan kuormaukselle on tilaa. Monin paikoin nämä ”pysäköintialueet” ovat aivan liian täynnä. Kontit ovat toistensa peitossa, eikä niitä ole saatavilla välitöntä luovutusta varten. Noudon järjestämiseksi terminaali tarjoaa noutoajan rekkakuskeille vasta, kun kontti on saatavilla ja tulli on vapauttanut kontin – mikä voi monissa tapauksissa kestää päiviä tai jopa viikkoja.

Yhdysvalloista lähtevä rahti

Suurin haaste on löytää kipeästi kaivattuja konttilaitteita ja alustoja kuljetusta varten. Satamat ja rautatieterminaalit ovat täynnä myös vientikontteja, eivätkä asemat ota vientikuormia vastaan kovin helposti. Tilanne on vaikea ja lähes kaikki lähetykset viivästyvät reilusti.

Näkymät

Arvioimme, että tilanne Yhdysvalloissa ei parane tämän vuoden aikana. Myös vuosi 2022 on haastava, mutta DACHSERin tiimi pyrkii tarjoamaan asiakkaille hyvää palvelua ja laadukkaita ratkaisuja Yhdysvaltojen haastavista ajoista huolimatta.

Korkean prioriteetin rahti

Tällä hetkellä kuljetus- ja läpimenoaikoja voidaan lyhentää Yhdysvaltojen terminaaleissa käyttämällä priorisoituihin lähetyksiin LCL-palveluja FCL-palveluiden sijasta. DACHSER tarjoaa säännöllisiä premium-tasoisia LCL-palveluja sekä Aasian viennin että Euroopan kauppareiteille. Kuljetusajat esimerkiksi Kiinan viennissä lyhenevät 28 päivästä jopa 18 päivään. Lisäksi uudet palvelureitit, Atlanta ja Los Angeles mukaan lukien, on tarkoitettu pienentämään varausikkunoita merkittävästi. Yhdysvaltojen merirahtimarkkinoiden vaikea tilanne edellyttää myös sitä, että kipeästi kaivattua rahtia joudutaan kuljettamaan entistä useammin ilmateitse. DACHSER tarjoaa säännöllistä premium-kapasiteettia omalla lentorahtiverkostollaan, esimerkiksi viikoittaisilla yhteyksillä Frankfurt-Chicago-reitillä molempiin suuntiin ja mahdollisuudella muodostaa yhteys muihin lentoasemiin Yhdysvalloissa.

Olemme päivittäin läheisessä yhteydessä kuljetusyrityksiin ja palveluntarjoajiin. Teemme parhaamme, jotta asiakkaan toimitusketju on mahdollisimman sujuva. Jos haluat yksilöllistä neuvontaa, ota yhteys paikalliseen DACHSERin edustajaan, jotta voimme toteuttaa sinulle parhaiten sopivan logistiikkaratkaisun.

DACHSER maailmanlaajuisesti
Ota meihin yhteyttä
Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic