(1) Lähettäjän vastuu ja kuljetusvaurioiden ennaltaehkäisy
Lähettäjä vastaa lähetyksen pakkauksesta, suojaamisesta, tavaran sidonnasta lavalle sekä erikoiskäsittelymerkinnöistä. Tällaiset merkinnät tulee lisätä paitsi kuljetustilaukseen myös itse lähetykseen selkeästi näkyville.
Lähetyksen vaurioitumiseen voi vaikuttaa moni tekijä, kuten:
- Lähetyksen pakkaus ja käytetty suojausmateriaali
- Tavaran sidonta lavalle
- Lavan koko suhteessa lähetyksen kokoon
- Lähetyksen merkintöjen selkeys ja asianmukaisuus
Merkinnät ovat erityisen tärkeitä, jotta lähetys kulkee turvallisesti lähettäjältä vastaanottajalle. Esimerkiksi:
- Jos lähetyksen päälle ei saa lastata muuta tavaraa, tämä on merkittävä selkeästi.
- Jos lähetys sisältää helposti särkyvää tavaraa, se tulee sekä merkitä että suojata huolellisesti.
- Jos lähetystä täytyy käsitellä tietyssä asennossa, tämä tulee osoittaa selkein merkinnöin.
Lähetyksen pakkaamisessa tulee ottaa huomioon kuljetus- ja terminaalikäsittelyolosuhteet. Lähetyksiä voidaan siirtää useita kertoja eri terminaalien ja kuljetusvälineiden välillä. Tämä altistaa ne muun muassa äkkijarrutuksille, huonokuntoisille teille, lämpötilaeroille sekä toistuville käsittelyille. Merkinnöissä tulee myös huomioida, että lähetyksiä käsittelevät henkilöt eivät välttämättä ymmärrä suomea.
Kuljetus- ja terminaalihenkilöstö on koulutettu käsittelemään lähetyksiä huolellisesti. Tästä huolimatta vahinkoja voi sattua. Huolellinen pakkaus, selkeät merkinnät ja tavaran asianmukainen sidonta lavalle ovat avainasemassa kuljetusvahinkojen ennaltaehkäisyssä.
Asiakkaiden tulisi tutustua DACHSER Finlandin yleisiin ehtoihin, joissa mainitaan PSYM2015-ehdoista ja niiden vaikutuksesta vastuunjakoon.
(2) Lähetyksen vastaanotto, vaurioiden ilmoittaminen ja reklamaatioprosessi
Kun lähetys vastaanotetaan, tulee tavaran kunto tarkistaa heti ulkoisten vaurioiden osalta ennen kuljettajan poistumista.
Jos ulkoisia vaurioita havaitaan:
- Ilmoita vaurioista välittömästi kuljettajalle.
- Pyydä kuljettajaa merkitsemään vauriot rahtikirjaan.
- Allekirjoita rahtikirja.
Jos ulkoisia vaurioita ei havaita, mutta tuotteet ovat vaurioituneet pakkauksen sisällä:
- Ilmoita vaurioista DACHSERille viimeistään 7 päivän kuluessa toimituksesta.
Korvausvaatimukset:
- Korvausvaatimus lähetetään aina rahdin maksajan toimesta.
- Lähetä korvausvaatimus kirjallisena osoitteeseen claims.helsinki@dachser.com.
Kun saamme reklamaation, lähetämme reklamoijalle täytettäväksi dokumentin, jossa pyydetään tarkentamaan vahingon tiedot sekä toimittamaan tarvittavat lähetykseen liittyvät dokumentit. Lisätiedot pyydetään tapauskohtaisesti.
(3) Dokumentointi ja reklamaation käsittely
Kaikki lähetyksen vauriot tulee dokumentoida huolellisesti:
- Ulkoiset pakkauksen vauriot
- Tuotteen vauriot
Kuvat ovat tärkeä osa reklamaatiota. Mitä enemmän kuvia lähetetään, sitä paremmin vahinko voidaan arvioida. Kuvaa:
- Lähetyksen ulkoinen pakkaus (vaikka siinä ei näkyisi vaurioita)
- Itse tuotteen vauriot
- Kokonaiskuva lähetyksestä (ei vain yksityiskohtia läheltä)
Reklamaatioprosessi sujuu nopeammin, kun tiedot ja kuvat toimitetaan mahdollisimman pian ja mahdollisimman kattavasti.
Säilytä vahingoittunut tavara reklamaatioprosessin ajan. Vaurioitunut tavara tulee olla saatavilla selvityksen ajan. DACHSER voi tapauskohtaisesti antaa luvan tavaran hävittämiselle.
Huomioithan, että reklamaatioprosessille ei voida antaa tarkkaa aikataulua. Käsittelyajat riippuvat tapauskohtaisista tekijöistä.