Takaisin
ilmestynyt

Kasvu mahdollisuuksien mukana

Talouskasvu polkee paikallaan tai monin paikoin jopa hidastuu, mutta Aasian ja Tyynenmeren alueella se on yllättävän nousujohteista. DACHSER laajentaa verkostoaan näillä alueilla tarjotakseen asiakkailleen kokonaisvaltaisemman yhteyden koko maailmaan. 

Tokio, talousmetropoli Fuji-vuoren juurella.
Tokio, talousmetropoli Fuji-vuoren juurella.

Uskokaa tai älkää, mutta taloudesta kuuluu yhä hyviä uutisia. Tämän vuoden keväällä niitä tuli Kansainväliseltä valuuttarahastolta (IMF) ja Aasian kehityspankilta (ADB). Näiden organisaatioiden ekonomistit ennustavat Aasian ja Tyynenmeren alueelle vakaata 4,6–4,8 prosentin kasvua vuonna 2023. Tämän osuus maailman talouskasvusta olisi noin 70 prosenttia. Kyseinen talouskasvu johtuu pääasiassa Kiinan luopumasta koronapandemian nollapolitiikasta ja Intian vahvasta kehityksestä. Asian Development Outlookin mukaan: ”Kiinan kansantasavallan kasvu saavuttaa 5 prosenttia vuonna 2023. Vuonna 2022 kasvu oli vain 3 prosenttia.”  Tilanne näyttää vielä paremmalta kehittyvän Intian osalta.  ADB ennustaa Intialle 6,3 prosentin kasvua vuodelle 2023.

IMF pitää Aasian ja Tyynenmeren aluetta ”yhä maailman dynaamisimpana alueena” ja ennustaa, että vuonna 2050 sen osuus maailman BKT:stä on noin puolet. IMF:n mukaan yksi syy tähän on alueellinen vapaakauppasopimus RCEP (Regional Comprehensive Economic Partnership). Kaakkois-Aasian yhteistyöjärjestön (ASEAN) kymmenen jäsenmaata; Brunei, Kambodža, Indonesia, Laos, Malesia, Myanmar, Filippiinit, Singapore, Thaimaa ja Vietnam allekirjoittivat maailman laajimman vapaakauppasopimuksen (RCEP) 15. marraskuuta 2020 ASEANin 37. huippukokouksessa. ASEANin vuoropuhelukumppanit Kiina, Japani, Etelä-Korea, Australia ja Uusi-Seelanti ovat myös allekirjoittaneet sopimuksen. Intia, joka on myös vuoropuhelukumppani, osallistui alkuperäisiin neuvotteluihin, mutta vetäytyi niistä vuoden 2019 lopussa pelätessään, että RCEP:ssä määrättyjen tullien purkaminen johtaisi kiinalaistuotteiden tulvimiseen markkinoille.

Aasian ja Tyynenmeren monimutkaisen mutta houkuttelevan markkinaympäristön dynamiikka on heijastunut logistiikkaan jo pitkään. DACHSERin Air & Sea Logistics Asia Pacific (APAC) -liiketoimintayksikkö on toiminut alueella jo vuosia. Vuonna 2022 DACHSER työllisti alueella yli 1 500 henkilöä ympäri 45 toimipaikkaa yhdeksässä eri maassa.

Asiakkaiden ja markkinoiden läheisyys

Kaikki DACHSERin APAC-alueen toiminnot ja niiden integrointi DACHSERin maailmanlaajuiseen verkostoon tapahtuu yhtiön toimipisteessä Hongkongissa. ”Olemme lähellä asiakkaita ja markkinoita”, sanoo Edoardo Podestà, joka on Air & Sea Logisticsin operatiivinen johtaja ja Air & Sea Logistics APACin pääjohtaja. Hän lisää, että markkinaläheisyys oli erityisen tärkeää pandemian aikana, jolloin toimitusketjut häiriintyivät vakavasti, kuljetuskapasiteetti oli kroonisesti tiukoilla ja maailmankaupalle välttämättömät satamat suljettiin väliaikaisesti. Rajoitusten seurauksena rahtihinnat nousivat räjähdysmäisesti korkeammaksi kuin koskaan ennen. Meri- ja lentorahtikontteja oli vähän, ja ne olivat kalliita.

Vuoden 2023 alussa Kiina kuitenkin päästi nollapolitiikastaan koronapandemian osalta ja asetti sen myötä suunnan elpymiselle. Podestà kertoo: ”Kun maailmantalouden moottori käynnistyi uudelleen, panostimme huomattavasti varustamoiden, lentoyhtiöiden ja tilauslentoyhtiöiden kanssa tehtyjen sopimusten uudelleenneuvotteluihin sekä toimitusketjujen saamis en täyteen toimintaan. Voimme nyt jälleen kääntää katseemme kasvuun, keskittyä palveluidemme luotettavuuteen ja parhaan mahdollisen laadun tarjoamiseen.”

DACHSERin Air & Sea -logistiikkaverkoston järjestelmällinen laajentaminen Aasian ja Tyynenmeren alueella tukee näitä toimia ja tavoitteita. Tämän vuoden maaliskuussa DACHSER avasi myyntikonttorit Thaimaan Chiang Maissa ja Vietnamin Da Nangissa erityisesti elektroniikka-, muoti- ja urheilualan asiakkaiden kasvav an kysynnän vastaamiseksi.

Toukokuussa DACHSER perusti yhteisyrityksen japanilaisen logistiikkapalveluita toimittavan Nishi-Nippon Railroad Co. Ltd:n kanssa. Ensimmäinen ”DACHSER Japan K.K.” -toimipaikka avaa ovensa Tokiossa loppuvuodesta 2023. Japanin toimipaikka tarjoaa lento- ja merikuljetuksia läheisillä yhteyksillä DACHSERin Euroopan maakuljetusverkostoon. Tämän odotetaan hyödyttävän auto- ja elektroniikkateollisuuden asiakkaita. DACHSER näkee merkittävän liiketoimintapotentiaalin myös farmaseuttisten ja lääketieteellisten tuotteiden markkinoilla.      

"Nyt voimme jälleen kääntää katseemme kasvuun, keskittyä palveluidemme luotettavuuteen ja parhaan mahdollisen laadun tarjoamiseen."

DACHSER saavutti jälleen tärkeän virstanpylvään Australiassa. DACHSER osti hiljattain ACA Internationalin, joka on Australian Melbournessa sijaitseva lento- ja merirahtihuolitsija. Hankinnan myötä DACHSER täydentää omaa lento- ja merirahtiverkostoaan kyseisellä alueella. Australia ja Uusi-Seelanti ovat houkuttelevia paikkoja logistisesti, sillä näillä mailla on vahva talous sekä läheiset suhteet Aasiaan, Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan. Alunperin v uonna 1982 perustettu ACA International käynnisti integraatioprosessin ja yritys on aloittanut kesäkuun alussa kaupankäynnin nimikkeillä DACHSER Australia ja DACHSER New Zealand. Yritys työllistää tällä hetkellä 56 henkilöä, ja sen liikevaihto vuonna 2021 oli noin 75 miljoonaa euroa. 

”Yritysostojen, uusien osastojen sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella sijaitsevien toimistojen avulla kehitämme DACHSER Air & Sea Logisticsia eteenpäin ja täytämme järjestelmällisesti aukkoja omien toimipaikkojemme globaalissa verkostossa”, Podestà sanoo. Hän jatkaa: ”Näin voimme tarjota asiakkaillemme saumatonta pääsyä dynaamisille talousmarkkinoille, joilla on houkuttelevat paikalliset olosuhteet, ja joilla tehdään merkittäviä määriä investointeja.”

Tohtori Tobias Burger astuu Edoardo Podestàn saappaisiin Air & Sea Logisticsin operatiivisena johtajana 1. tammikuuta 2024 alkaen.
Tohtori Tobias Burger astuu Edoardo Podestàn saappaisiin Air & Sea Logisticsin operatiivisena johtajana 1. tammikuuta 2024 alkaen.

Muutos johdossa

DACHSER on luonut pohjan, jolla varmistetaan Aasian ja Tyynenmeren toiminta pitkällä aikavälillä. Tohtori Tobias Burger astuu Edoardo Podestàn rooliin  Air & Sea Logisticsin operatiivisena johtajana ja johtoryhmän jäsenenä 1. tammikuuta 2024 alkaen. Podestà on tehnyt 20 vuotta kestäneen DACHSER-uran, josta hieman yli neljä vuotta ASL:n johdossa. Podestà puolestaan astuu syrjään aktiivisesta työelämästä vuoden 2023 lopussa.

Podestàn lisätehtävää DACHSERin ASL APAC -liiketoimintayksikön pääjohtajana hoitaa jatkossa Roman Müller 1. tammikuuta 2024 alkaen. Sveitsissä syntynyt Müller on viettänyt koko työikänsä Aasiassa. Viimeisten 15 vuoden aikana hän on toiminut DACHSERilla muun muassa Korean maaorganisaation johtajana ja koko APAC-alueen myynnin     johtajana. Viimeksi hän on toiminut Podestàn varahenkilönä ASL APACissa. ”Roman Müller tuntee Aasian markkinat ja niiden vaatimukset läpikotaisin. Hän saavutti erinomaista menestystä kaikissa aiemmissa tehtävissään – erityisesti myyntitehtävissä – ja auttoi meitä edistämään toimintaamme Aasiassa”, kertoo DACHSERin toimitusjohtaja Burkhard Eling. ”Roman on ihanteellisessa asemassa jatkamaan ASL APAC -liiketoimintayksikön loistavaa kehitystä ja lisäksi viemään sen aivan uudelle tasolle keskittymällä entistä enemmän integroitujen palvelujen tarjoamiseen.                                                 

 

DACHSER maailmanlaajuisesti
Ota meihin yhteyttä
Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic