Takaisin

Kasvava elintarvikelogistiikkaverkosto

Euroopan elintarvikemarkkinoiden kasvun odotetaan jatkuvan. Elintarvikelogistiikka on kasvutekijä, ja DACHSER on vuosien varrella laajentanut verkostoaan ostamalla useita alalla toimivia eurooppalaisia yrityksiä.

Tuoreille elintarvikkeille on aina kysyntää.
Tuoreille elintarvikkeille on aina kysyntää.

Statista Market Insightsin analyysien mukaan Euroopan elintarvikemarkkinoiden liikevaihto nousee noin 1 936 miljardiin euroon vuonna 2024. Vuoteen 2028 mennessä liikevaihdon odotetaan olevan 2 424 miljardia euroa, mikä tarkoittaa myynnin kasvamista 5,78 prosenttia vuodessa. Lisäksi Statistan ennusteen mukaan elintarvikkeita kulutetaan keskimäärin 533,1 kilogrammaa henkeä kohti vuonna 2024.

Kriiseistä, kuten koronapandemiasta, Venäjän Ukrainaan kohdistamasta hyökkäyssodasta ja viljatoimitusten lopettamisesta huolimatta DACHSER Food Logisticsin liiketoiminta on pysynyt suhteellisen vakaana. Inflaation aiheuttamat hinnankorotukset ovat jättäneet jälkensä, mutta vähemmässä määrin kuin muilla talouden aloilla.

Euroopan elintarvikelogistiikkaverkostot

DACHSER Food Logistics panostaa aina kansainvälisiin, saumattomiin logistiikkapalveluihin. Niillä on erityinen rooli Euroopan elintarvikeverkoston menestystarinassa. Vuonna 2013 elintarvikelogistiikkayritykset kaikkialla Euroopassa yhdistivät voimansa ja keräsivät ja synkronoivat palvelunsa DACHSER järjestelmäjohtajanaan. Nykyään 23 verkostojäsentä yhdistää 34 maan markkinat. Yksi virstanpylväs oli Frankfurt am Mainin ulkopuolella DACHSER Erlenseessä sijaitsevan Euroopan elintarvikekeskuksen käyttöönotto vuonna 2016. Keskeisellä paikalla Saksan Rein-Mainin alueella sijaitseva DACHSER Erlensee käsittelee rahtia maanantaista lauantaihin. Se on tärkeä elintarvikekuljetuskeskus Euroopassa. Kuljetusaikojen optimoinnin ansiosta tavarat kuljetetaan keskimäärin päivän nopeammin kuin ennen – tämä lyhentää tuntuvasti tuoretuotteiden kuljetusaikaa.

Yritysostomme Alankomaissa ja Pohjoismaissa vahvistavat asemaamme yhtenä Euroopan johtavista elintarvikelogistiikkayrityksistä.

Viime vuosina DACHSER on myös laajentanut omaa kansainvälistä elintarvikelogistiikkaverkostoaan. Alkuvuodesta 2023 yhtiö osti Alankomaiden markkinajohtajan Müller Fresh Food Logisticsin. Müller on nyt DACHSERin tytäryhtiö ja aloitti European Food Network -kumppanuuden 1. tammikuuta 2024. Tästä on hyötyä kaikille osapuolille. Aiemmin Müller tuotti 80 prosenttia liikevaihdostaan Alankomaissa ja loput 20 prosenttia muissa Benelux-maissa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa. ”DACHSER-sateenvarjon alla meistä on tullut eurooppalainen toimija ja olemme myös ottaneet ison askeleen ammattimaisuudessa”, sanoo Müller Fresh Food Logisticsin toimitusjohtaja Jan-Peter Müller.

Tällaiset integraatiot vapauttavat monenlaisia synergioita, vahvistavat verkostoa ja tarjoavat etuja asiakkaille. Yksi esimerkki on IT. ”Meillä on ehdottomasti tehokas IT-järjestelmä, mutta DACHSERin IT-järjestelmä on aivan eri tasolla”, Jan-Peter Müller selittää. Tulevaisuudessa yritys voi tarjota Alankomaissa sijaitseville vientiasiakkailleen DACHSER eLogistics -portaalin, joka sisältää kattavat seurantatiedot ja digitaalisen toimitusvahvistuksen. ”Tämä on virstanpylväs logistiikkapalveluissa”, Jan-Peter Müller toteaa.

Noin 300 miljoonan euron liikevaihdollaan Frigoscandia on johtava lämpötilasäädellyn logistiikan toimittaja Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.
Noin 300 miljoonan euron liikevaihdollaan Frigoscandia on johtava lämpötilasäädellyn logistiikan toimittaja Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.

Pohjoismaiden markkinoille

Seuraava kehitysaskel on jo otettu: ostamalla ruotsalaisen Frigoscandia AB:n DACHSER laajensi Euroopan elintarvikelogistiikkaverkostonsa Ruotsiin, Norjaan ja Suomeen vuoden alussa. ”Yritysostomme Alankomaissa ja Pohjoismaissa vahvistavat asemaamme yhtenä Euroopan johtavista elintarvikelogistiikkayrityksistä”, DACHSER Road Logisticsin operatiivinen johtaja Alexander Tonn toteaa. Tonn tarttui Food Logisticsin liiketoiminnan ohjaksiin vuoden 2024 alussa. Noin 300 miljoonan euron liikevaihdollaan Frigoscandia on johtava lämpötilasäädellyn logistiikan toimittaja Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Vuodesta 2019 lähtien yhtiö on ollut European Food Network -kumppani. ”Tämä helpottaa integrointia, koska päällekkäisiä rakenteita ei ole, ja DACHSER voi ottaa palvelukseensa kaikki Frigoscandian työntekijät”, Alexander Tonn kertoo. Hankinta saatiin päätökseen maaliskuussa 2024, ja Frigoscandian täysi yhteensovittaminen on aloitettu.

DACHSER maailmanlaajuisesti
Ota meihin yhteyttä
Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic