”Verkostomme laajuus ja työntekijöidemme tietotaito ovat todella arvokkaita resursseja”

Jatta Modl, Service Partner Coordinator, DACHSER Finland

Uuden Tampere-Pirkkalan logistiikkakeskuksen avautuessa ensi vuoden alussa tutustumme projektin taustalla vaikuttaviin henkilöihin. Seuraavassa juttelemme Jatta Modlin kanssa, jonka DACHSER-ura on johdattanut häntä edestakaisin Suomen ja Keski-Euroopan välillä.

Voisitko kertoa hieman taustastasi ja siitä, miten päädyit DACHSERille töihin? Mistä kiinnostuksesi logistiikka-alaa kohtaan alkoi, ja mikä on nykyinen roolisi yrityksessä?

Jatta Modl: Päädyin DACHSERille töihin ensimmäisen kerran Saksassa. Olin muuttanut Saksaan jo 17-vuotiaana, mutta alun perin aivan eri alalle, sillä halusin kehittyä hevosratsastuksessa. Parin vuoden kuluttua valmentajani muutti Etelä-Saksasta pohjoiseen, enkä oikein tiennyt, mitä tekisin seuraavaksi.

Tein ensimmäisinä vuosina töitä kaupallisten opintojeni ohessa. Saksassa oppisopimuskoulutus on avainasemassa, joten vuonna 2008 hain DACHSERin huolitsijakoulutukseen. Koulutusohjelmassa kävin läpi eri osastoja, kuten laskutusta, ajojärjestelyä ja asiakaspalvelua, ja se kesti kolme vuotta. Jokaisella osastolla vietin noin 3–8 kuukautta, ja viikoittain oli myös 1–2 koulupäivää, jolloin opiskelin huolintaa teoriassa. En aluksi tiennyt logistiikka-alasta paljoakaan, mutta kun pääsin operatiiviselle puolelle, erityisesti ajojärjestelyyn, innostuin todella. Nautin siitä, että jokainen päivä on erilainen ja täynnä tapahtumia. Valmistuttuani työskentelin DACHSERilla Saksassa noin kuusi vuotta operatiivisella puolella, jonka jälkeen siirryin Sveitsin DACHSERille, missä työskentelin vientihuolinnan parissa.

Aloitin ensimmäistä kertaa Suomen DACHSERilla tuontihuolinnan parissa Vantaalla vuonna 2017. Tämän jälkeen vietin vielä kolme vuotta Münchenissä, jossa työskentelin teollisuusyrityksessä logistiikkakoordinaattorina. Vuonna 2022 siirryin takaisin DACHSER Finlandille.

Nykyään vastaan maakuntien alueliikkennöitsijöistä ja olen mukana eri kehitysprojekteissa. Tällä hetkellä tärkeimpänä hankkeena on Tampere-Pirkkalan logistiikkakeskuksen projekti.

Olet työskennellyt urasi aikana monessa eri toimipisteessä. Millä tavoin koet verkostomme tuomat edut?

Tunnen alkuajoilta edelleen useita kollegoita, jotka ovat työskennelleet DACHSERilla pitkään. Meidän verkostomme on todella vahva, ja jos kohtaan ongelmatilanteen, löydän aina jonkun kokeneen kollegan, joka kykenee auttamaan. Verkostomme laajuus ja työtekijöidemme tietotaito ovat todella arvokkaita resursseja. DACHSERilla on myös se vahvuus, että jos tarvitsee apua, voi aina ottaa puhelimen käteen ja soittaa toiselle toimipisteelle. Tiedän, kuka on asiantuntija missäkin asiassa ja keneltä kannattaa kysyä apua.

DACHSERilla on aina ollut mahdollisuuksia kansainvälisiin tehtäviin. Jos on kiinnostusta ja haluaa edistää uraansa, DACHSER tarjoaa paljon erilaisia mahdollisuuksia kokeneille työntekijöille, kuten projektityötä tai konsultointia kansainvälisellä tasolla. Kaikki eivät ehkä halua olla esihenkilöitä, mutta DACHSERilla on rooleja, joissa voi toimia esimerkiksi operatiivisena asiantuntijana tai konsulttina.

Mikä työssäsi on haastavinta ja toisaalta palkitsevinta?

Alkuaikoina, kun siirryin Keravalle, vastasin terminaalitoiminnasta. Haastavinta työssä oli ehdottomasti tavaramäärien vaihtelu terminaalissa. Esimerkiksi alkuviikosta tuontimäärät olivat todella suuria, mikä vaati tarkkaa organisointia, jotta terminaali ei mene tukkoon. Sitten taas loppuviikolla kiire siirtyi vientiin, kun tavarat oli saatava toimitettua eteenpäin, jotta halli olisi perjantai-iltana tyhjä ja kaikki asiakkaiden lähetykset matkalla Keski-Eurooppaan. Nämä sesonkivaihtelut ja volyymien vaihtelut toivat jatkuvasti haastetta terminaalin toimivuuteen.

Tein tiivistä yhteistyötä työnjohdon kanssa työvuorojen suunnittelussa, jotta toiminta olisi mahdollisimman sujuvaa ja tehokasta. Terminaalissa digitalisaatio on edennyt viime aikoina, ja uusia sovelluksia on otettu käyttöön, mikä vaatii henkilöstön kouluttamista ja sopeutumista muutoksiin.

Työni vaatii myös kykyä tehdä nopeita päätöksiä ja priorisoida, mikä on tärkeää, sillä jokainen työpäivä on erilainen. Tämä tekee työstä todella mielenkiintoista, koska koskaan ei tiedä, mitä päivä tuo tullessaan. Esimerkiksi liikennemuutosprojektit vaativat meiltä teknisesti paljon ja on tärkeää ymmärtää muutosten vaikutukset eri osastojen toimintaan.

Palkitsevinta on työn monipuolisuus ja se, kun näkee työnsä tulokset konkreettisesti.

Interview with: Jatta Modl
Service Partner Coordinator, DACHSER Finland
Mitkä ovat avaintaidot menestykseen?

Kyky tehdä päätöksiä, priorisointi, suunnittelukyky ja muutosten läpivieminen. On myös tärkeää aina miettiä, mikä on järkevää sekä yritykselle että asiakkaalle, ja ottaa huomioon kustannukset. Lisäksi yrittäjähenkinen asenne on tarpeellista ja mielestäni DACHSERilla arvostetaan tätä sekä oma-aloitteisuutta. Olen saanut tehdä työtäni melko itsenäisesti, kunhan lopputulos on se, mitä piti. Olen myös saanut paljon vastuuta jo heti valmistumiseni jälkeen.

Millaisia arvoja korostuu, kun puhutaan DACHSERista perheyrityksenä?

Mielestäni tasa-arvoisuus on tärkeä arvo. Olitpa terminaalissa tai kuljettaja, kaikkia työntekijöitä ja alihankkijoita liikennöitsijöistä lähtien kohdellaan samanarvoisesti. DACHSER on myös kriisinkestävä yritys. Vaikka vuosien varrella on ollut erilaisia taloudellisia ja poliittisia kriisejä, minulle ei ole koskaan tullut sellaista tunnetta, että työpaikkani olisi vaarassa. Lisäksi on mukavaa työskennellä kansainvälisessä yrityksessä, jossa on ihmisiä monista eri maista.

Vielä lopuksi: Jos sinua ei löydy täältä DACHSERilta, mistä asioista olet kiinnostunut työajan ulkopuolella?

Minulla on koiria, joiden kanssa lenkkeilen. Lisäksi aloitin taas hiihtoharrastuksen, kun palasimme Suomeen. Tykkään myös ratsastaa, vaikka se on jäänyt viime vuosina vähemmälle – olen aina ollut eläinrakas. Matkustaminen on myös lähellä sydäntäni.

.
DACHSER maailmanlaajuisesti
Ota meihin yhteyttä
Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic