Takaisin
ilmestynyt

EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti: muutokset tänä vuonna ja niiden merkitys

Uudet edellytykset entistä tehokkaammalle ja yhdenmukaisemmalle sekä sosiaalisesti paremmin hyväksyttävälle tieliikennealalle: EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin 2020/2022 tarkoitus on edistää standardointia huolinta- ja logistiikka-alalla Euroopassa.

EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti hyväksyttiin jo vuonna 2020. Innovaatiot tulevat kuitenkin voimaan vaiheittain eri ajankohtina. Vuoden 2022 muutosten tarkoituksena on ensisijaisesti parantaa ammattikuljettajien työoloja ja luoda yrityksille oikeudenmukaiset kilpailuolosuhteet EU:ssa.

Helmikuussa 2022 tehtiin jo useita muutoksia. Lisää on tulossa toukokuussa 2022. Siirtymäkautta ei ole suunnitteilla. Seuraavat asiat ovat aiheen kannalta keskeisiä:

  • Ajopiirturin digitalisointi (voimassa 2.2.2022 alkaen)
  • Asianmukaiset työolot ja sosiaaliturva työntekijöiden tehtävään osoittamisen yhteydessä (voimassa 2.2.2022 alkaen)
  • Velvollisuus palauttaa ajoneuvot (voimassa 21.2.2022 alkaen)
  • Kabotaasien jäähdyttelyjaksot (voimassa 21.2.2022 alkaen)
  • Huolinta- ja logistiikkayritysten taloudellisten valmiuksien laajentaminen (voimassa 21.2.2022 alkaen)
  • Lupa- ja lisenssivaatimuksen laajentaminen kansainvälisessä kaupallisessa maanteiden tavaraliikenteessä (voimassa 21.5.2022 alkaen)

Uuden liikkuvuuspaketin käyttöönotto vaikuttaa epäilemättä kuljetushintoihin Euroopassa. Tällä hetkellä kustannuskehitys on vielä hyvin epävarmaa, mutta DACHSER arvioi tilannetta jatkuvasti ja pitää asiakkaamme ajan tasalla kehityksestä.

Jos sinulla on kysyttävää asian tiimoilta, ota ystävällisesti yhteyttä paikalliseen DACHSER-edustajaasi.

DACHSER maailmanlaajuisesti
Ota meihin yhteyttä
Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic