Takaisin
ilmestynyt

DACHSER Finlandille uusi biokaasukäyttöinen puoliperävetoauto lähijakeluun

Investoinnin myötä DACHSERilla on elokuusta alkaen Suomen lähijakeluliikenteen täysipäiväisessä ajossa kymmenen paineistetulla biokaasulla toimivaa kuoma-autoa ja kaksi nesteytetyllä biokaasulla toimivaa puoliperävetoautoa.

Nesteytetyllä biokaasulla (LBG) kulkeva puoliperävetoauto Iveco S-WAY MY22 vuosimallia 2024.

DACHSER Finland on vahvistanut sitoutumistaan ympäristöystävällisempiin kuljetusratkaisuihin ottamalla käyttöön uuden nesteytetyllä biokaasulla (LBG) kulkevan puoliperävetoauton pääkaupunkiseudun lähijakelussa. Tämä uusi ajoneuvo, Iveco S-WAY MY22 vuosimallia 2024, liittyi elokuussa osaksi DACHSER Finlandin investointia kestävään kehitykseen ja vähäpäästöisiin kuljetusratkaisuihin. Uuden investoinnin myötä DACHSER Finlandin biokaasukäyttöisten autojen lukumäärä nousee 12. Tämä tarkoittaa, sitä että koko yrityksen täysipäiväisessä käytössä operoiva lähijakelukalusto kulkee joko paineistetulla tai nesteytetyllä biokaasulla.

Uusi Iveco S-WAY MY22 on suunniteltu tarjoamaan tehokasta suorituskykyä yhdistettynä alhaisiin päästöihin. Kyseinen ajoneuvo käyttää polttoaineenaan nesteytettyä biokaasua, joka on uusiutuva energianlähde ja vähentää merkittävästi CO2-päästöjä verrattuna perinteisiin dieselkäyttöisiin ajoneuvoihin. Biokaasua syntyy esimerkiksi kotitalouksien ja yritysten biohajoavasta jätteestä, jätevesistä ja maatalouden lannasta: sen syntyä ei voida estää, mutta se voidaan ottaa talteen. Biokaasu on käytännössä luonnossa luonnollisen kiertokulun myötä esiintyvää kaasua, joka käsitellään ja tiivistetään ja ohjataan sitten perinteisen polttomoottorin läpi. Biokaasun käyttö mahdollistaa myös melun vähentämisen, mikä parantaa kuljetusprosessin ympäristöystävällisyyttä ja soveltuvuutta kaupunkialueilla.

Aikaisemmat investoinnit ja biokaasuautojen ominaisuudet

DACHSER Finlandin sitoutuminen biokaasukäyttöisiin ajoneuvoihin alkoi vuonna 2021, jolloin yritys investoi ensimmäisiin biokaasulla toimiviin kuorma-autoihinsa pääkaupunkiseudun lähijakelussa. Nämä kymmenen alle 20 tonnia painavaa jakeluautoa kulkevat paineistetulla biokaasulla (CBG). Isommat autot, kuten juuri käyttöön otettu Ivecon S-WAY MY22 -puoliperävetoauto, toimivat nesteytetyllä biokaasulla (LBG).

Paineistetun biokaasun käyttö ei eroa juuri millään tavoin dieselkäyttöisistä autoista. Kuljettaja ei tarvitse suojavarusteita ja ajamisen logiikkakin on lähestulkoon sama, luotettavuuden ollessa huippuluokkaa. Ainoa pieni ero on siinä, että tankkaus kestää hieman pidempään kuin dieselkäyttöisellä. Nesteytetyn biokaasun käyttö on sitä vastoin hieman haastavampaa kuljettajan näkökulmasta. Nesteytetyn kaasun ollessa erittäin kylmää, kuljettajan tulee käyttää asianmukaisia suojavarusteita välttyäkseen mahdollisilta palovammoilta ajoneuvoa tankatessaan.

Viime vuosien panostukset biokaasulla toimiviin autoihin osoittavat logistiikkayrityksen pyrkimyksen kohti kestävämpää logistiikkaa päästöjen elinkaarinäkökulmasta ja kiertotalouden mukaisia toimintatapoja Suomessa. Tavoitteena on vähentää hiilijalanjälkeä ja parantaa energiatehokkuutta koko logistiikkaketjussa. DACHSER Finlandin käyttämä biokaasu tuotetaan Gasumin biokaasulaitoksen Lohjalla sijaitsevassa jätevesireaktorissa. Käsittelyn lopputuotteena syntyy liikennebiokaasua ja lannoitetta, joka taas osaltaan tuottaa uutta orgaanista materiaalia.

DACHSER maailmanlaajuisesti
Ota meihin yhteyttä
Kontakti Jonne Kuusisto Communications Consultant Nordic