Älykkäiden seurantalaitteiden uusi aikakausi
Lähetysten jäljitys ja kuljetusten hallinta esineiden internetissä: 5G/LPWAN-tekniikkaa ja telematiikkaa käyttävän GPS-seurannan avulla DACHSER Road Logistics asettaa uusia standardeja reaaliaikaiselle seurannalle, saapumisajan ennakoinnille ja pitkän matkan kappaletavaralähetysten visualisoinnille.
Joka kerta kun käynnistämme auton GPS-järjestelmän saadaksemme reittiohjeet ja saapumisajan määränpäähän, luotamme satelliitteihin ja langattomaan tekniikkaan. Näin pysymme ajan tasalla kehityksestä. Nämä ovat vakiintuneita järjestelmiä. Ne toimivat myös logistiikassa kuorma-auton reittien seuraamiseksi reaaliajassa telematiikan avulla. Jokainen kuorma-auton sijainnin tietävä voi myös seurata sen kuljettamaa lähetystä.
Kappaletavaran kuljetuksissa asia on hieman monimutkaisempi. Kaukoliikenteessä tähän käytetyt vaihtokorit vaihdetaan usein kahden matkalla kohtaavan kuorma-auton välillä. Usein vaihtokorit myös odottavat seuraavaa ajoa tukijalkojensa päällä – ehkä osaston pihassa, asiakkaan lastauslaiturilla tai pysäköintialueella pidemmällä tauolla. Koska vaihtokori on itsenäinen järjestelmä, se ei jaa energiaa eikä tietoja vetoauton kanssa.
Näiden järeiden ja älykkäitä viestintäominaisuuksia vailla olevien konttien – ja erityisesti niiden monipuolisen sisällön – luotettavan ja kustannustehokkaan seurannan mahdollistaminen kappaletavaraverkostossa on vaatinut useita vuosia teknologian ja televiestinnän kehitystyötä. Perinteisiin langattomiin 2G/3G-standardeihin perustuvat ratkaisut osoittautuivat energiankulutukseltaan ja kustannuksiltaan liian kalliiksi. Eivätkä ne olleet kestäviäkään, koska näitä verkkoja suljetaan vähitellen Euroopassa.
”Kun LPWAN-teknologiaa alettiin kehittää, seurasimme sitä tarkasti hyvin varhaisesta vaiheesta lähtien ja tutkimme sitä DACHSER Enterprise Labissa”, kertoo Lars Relitz, Head of Corporate Digital Innovation & Development, DACHSER. LPWAN tarkoittaa pienitehoista alueverkkoa. Tällaisia verkkoja rakennetaan parhaillaan eri puolille maailmaa uusimpiin 5G-matkaviestintästandardeihin liittyen. ”Alussa ei ollut verkkoa eikä nopeusrakenteita. Vakuutuimme kuitenkin nopeasti siitä, että LPWAN-tekniikka oli oikea tapa edetä”, Relitz toteaa.
Yhdessä seurantaratkaisujen toimittajan kanssa DACHSER edisti innovatiivisten älykkäiden seurantalaitteiden kehittämistä käytettäväksi vaihtokoreissa. Näissä laitteissa käytetään erittäin vähän energiaa kuluttavia aurinkokennoavusteisia energiamoduuleja sekä nykyaikaisia satelliittipohjaisia paikannustekniikkaan (GPS, Galileo) ja uusiin 5G/LPWAN-verkkoihin perustuvia langattomia moduuleja. Lisäksi ne on suojattu langattomilla standardeilla, jotka ovat nykyäänkin laajassa käytössä. Tämä integroitu ratkaisu täyttää hyvin vaatimuksen, jonka mukaan älykkäiden seurantalaitteiden on kestettävä ilman huoltoa vaihtokorin koko 12 vuoden käyttöikä.
Asiakkaalle sopiva ratkaisu
Nämä innovaatiot hyödyttävät erityisesti myös asiakkaita. ”Koska tiedämme koko ajan vaihtokoriemme sijainnin reaaliajassa ja voimme käsitellä näitä tietoja sen mukaisesti, voimme tehdä toimitusketjusta entistä läpinäkyvämmän. Tiedot saapumisajoista ja mahdollisista viivästyksistä ovat tarkempia, mikä helpottaa kapasiteetin suunnittelua ja hallintaa. Tämä puolestaan auttaa optimoimaan kuljetuskapasiteetin käyttöasteen ja tehostaa lastinkäsittelyprosesseja”, kertoo Alexander Tonn, COO Road Logistics, DACHSER.
Onnistuneiden pilottitestien jälkeen yli 8 500 vaihtokoria ja 5 000 perävaunua DACHSER Road Logistics -verkostossa varustetaan älykkäillä seurantalaitteilla kesään 2022 mennessä.
”Sen jälkeen pystymme yhdistämään, suodattamaan ja käsittelemään tietoja tuhansista kuljetuksista. Työntekijät voivat hyödyntää siitä kaiken heille merkityksellisen tiedon – reaaliajassa ja helposti ymmärrettävässä visuaalisessa muodossa”, valottaa Armin Blaschek, Department Head Production Systems, DACHSER. Blaschek johtaa uuden telematiikkajärjestelmän käyttöönottoa.
Entistä läpinäkyvämpi
Tietojen visualisointiin ja analysointiin käytetään keskitettyä alustaa. Se yhdistää vaihtokorien, perävaunujen ja vetoautojen sijaintitiedot ja yhdistää ne kuljetuksen hallintajärjestelmässä oleviin lähetystietoihin. Lisäksi tilauskuljetukset, joita toimitetaan harvoin yrityksen omalla kalustolla, kartoitetaan erityisen kuljettajasovelluksen kautta. Se antaa signaalin kuljetusten visualisointiin ja lisäksi mahdollistaa kyseisen rahtaustilauksen kauaskantoisen sähköisen käsittelyn digitaalisilla kuiteilla.
Tonnille telematiikkaprojekti merkitsee lähetysten jäljityksen ja hallinnan uuden aikakauden sarastusta kappaletavaralogistiikan alalla. ”Jatkossa haluamme tarjota entistä enemmän läpinäkyvyyttä ja reaaliaikaista tietoa toimitusketjusta käyttämällä huipputason alustoja ja API-rajapintoja. Telematiikassa on yhä valtavasti potentiaalia lisätoimintoihin ja -sovelluksiin.”