Työpaikat Mediaroom

Carbon Border Adjustment Mechanism: Mitä CBAM tarkoittaa yrityksille?

Hiilirajamekanismi (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) edellyttää, että EU-alueen ulkopuolelta tuovien yritysten on tarkasti ilmoitettava CO2-päästöt, jotka aiheutuvat tiettyjen tuotetyyppien, kuten raudan, alumiinin ja sementin tuotannosta suorasti tai epäsuorasti. 1. tammikuuta 2026 alkaen yritysten on haettava vastaavat päästötodistukset eli CBAM-todistukset. CO2-maksun myötä tuontitavaroiden päästöjen hinta vastaa EU:ssa tuotettujen tuotteiden hintatasoa, minkä on tarkoitus tasoittaa EU-tuottajien kilpailuhaittoja. Hiilirajamekanismi CBAM täydentää EU:n päästökauppajärjestelmää (EU ETS), joka perustettiin vuonna 2005 EU:n keskeiseksi ilmastonsuojelun välineeksi.

Mitä EU tavoittelee asettamallaan hiilirajamekanismilla?

  • Ilmastoneutraalisuus vuoteen 2050 mennessä EU pyrkii olemaan ilmastoneutraali vuoteen 2050 mennessä. Jotta tavoite voidaan saavuttaa, noin kaksi kolmasosaa kaikista Euroopan CO2-päästöistä huomioidaan päästökaupassa.
  • CO2-päästöjen vähentäminen Ensimmäinen 55-valmiuspaketin tavoite on vähentää CO2-päästöjä vuoteen 2030 mennessä 55 prosentilla verrattuna vuoden 1990 päästöjen määrään.
  • Reilun kilpailun edellytysten luominen Ilmastonsuojelutavoitteiden lisäksi CO2-maksulla halutaan varmistaa, että EU:n ulkopuolelta tulevien tuontitavaroiden päästöjen hinta olisi yhtä korkea kuin EU:ssa tuotettujen tuotteiden päästöjen hinta.
  • Hiilivuodon välttäminen Päästöjen hinnan tasoittamisella CBAMin avulla pyritään estämään EU:ssa toimivien tuotantolaitosten siirtyminen muihin maihin, joissa ei ole yhtä tiukkaa lainsäädäntöä ilmastonsuojelun edistämiseksi.
  • Siirtyminen ilmastoystävällisiin valmistusprosesseihin Kustannusten nousu ja laaja-alainen ilmoitusvelvollisuus osana päästökauppaa kannustaa yrityksiä siirtymään tuotantoprosesseissaan päästöjä ja saasteita vähentävään tuotantotapaan.
  • Päästöjen vähentämisen kannustin EU:n ulkopuolisille toimijoille CBAM tasaa EU:n ulkopuolella tuotettujen tavaroiden matalammat päästöjen hinnat, mikä saattaa kannustaa EU:n ulkopuolella olevia toimijoita vähentämään valmistusprosessista aiheutuvia päästöjä, jotta heidän kilpailukykynsä paranee.

Mitä tuotetyyppejä CBAM koskee?

CBAM koskee tiettyjä tuotteita, joiden tuotantoprosessissa on erityisen korkeat CO2-päästöt. Riskinä on, että nämä tuotteet tuodaan EU:n ulkopuolisista maista, jotta päästöjen hinta olisi alhaisempi.

Yleiskatsaus tämänhetkisiin CBAM-tuotteisiin

CBAM koskee seuraavia tuotteita (kesäkuussa 2024)
 
HS-koodit
 
Alumiini
 
7601, 7603-7606, 76090000, 7610, 76110000, 7612, 76130000, 7614, 7616
 
 
 
Rauta ja teräs
 
26011200, 7201, 7202 11-19, 720260, 7203, 7205-7229, 7301, 7302, 730300, 7304-7311, 7318, 7326
 
 
 
Lannoite
 
28080000, 2814, 28342100, 3102, 3105
 
 
 
Sähkö
 
27160000
 
 
 
Sementti
 
25231000, 25070080, 25232100, 25232900, 25233000, 25239000
 
 
 
Vety
 
280410000
 
 

 

Raportointivelvollisuus koskee kaikkia yrityksiä, jotka tuovat CBAM-tavaroita EU:n ulkopuolelta, ja niiden on hankittava vastaavat CBAM-todistukset.

CBAM-poikkeukset: Mitä tavaroita hiilirajamekanismi ei koske?

Seuraavissa tapauksissa maahantuoja ei ole raportointivelvollinen, eikä hänen tarvitse hankkia CBAM-todistuksia:

  • EU:n ulkopuolisista EFTA-maista tulevat tuotteet: Hiilirajamekanismi ei koske maita, jotka osallistuvat EU:n päästökauppajärjestelmään tai joilla on vastaava päästökauppajärjestelmä. Tällä hetkellä nämä maat ovat Islanti, Liechtenstein, Norja ja Sveitsi*. Sama pätee myös Büsingenin, Helgolandin, Livignon, Ceutan ja Mellilan alueihin.
  • Vähäarvoiset tavarat: Jos tavaroiden kokonaisarvo on alle 150 euroa, CBAM-asetus ei koske niitä maahantuovaa yritystä. Sama pätee myös tavaroihin, jotka kuljetetaan EU-alueelle henkilökohtaisissa matkatavaroissa.
  • Palautettavat tavarat: CBAM-asetus ei koske CBAM-tavaroita, jotka ensin viedään EU:sta EU:n ulkopuoliseen maahan mutta jotka palautetaan odottamattomista syistä.
  • Sotilaallisiin tarkoituksiin suunnatut tavarat: Jos EU-maan sotilasviranomaiset tuovat tuontitavaraa osana EU:n ja NATOn yhteistä turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa, CBAM-raportointivelvollisuutta ei ole.

CBAM-poikkeukset eivät koske yrityksiä, joiden tuontimäärät ovat pienet. Ne ovat yhtä velvollisia raportoimaan ja hankkimaan CBAM-todistukset muiden yritysten tavoin.

* CBAM-sovellusala on riippuvainen tavaratyypistä ja tavaran ei-etuuskohtelualkuperästä.

CBAM-todistusten hankinta ja hinta

Hiilirajamekanismi on nyt ensimmäisessä täytäntöönpanovaiheessa. Siirtymäajan jälkeen tammikuusta 2026 alkaen CBAM-tavaroita tuovien teollisuuden alan yritysten ja kauppayritysten on hankittava päästötodistukset. CBAM-todistusten hinta määräytyy EU:n päästökauppajärjestelmän keskimääräisen huutokauppahinnan mukaan, eli yritykset maksavat saman summan, jonka tuotteen valmistaminen EU:ssa olisi kustantanut. Jos yritys voi todistaa, että tuontitavaran CO2-maksu on jo suoritettu kolmannessa maassa, maksu otetaan huomioon CBAM-todistuksessa.

CBAM-raportointi: Kuka on vastuussa ja mistä on raportoitava?

CBAM-tavaroiden raportointivastuu on maahantuovalla yrityksellä. Yrityksen on ilmoitettava tarkasti tuotantomäärä tonneissa sekä suorien ja epäsuorien CO2-päästöjen määrä, joka on aiheutunut tuotteen tuotannosta kolmannessa maassa. Jos näitä tietoja ei ole mahdollista saada valmistajalta, käytetään EU-komission asettamia alkuperämaakohtaisia vakioarvoja. Vuoden 2025 loppuun kestävän siirtymäajan aikana käytössä on neljännesvuosittainen raportointivelvollisuus CBAM-siirtymärekisterissä. Vuodesta 2026 alkaen CBAM-raportit on tehtävä vuosittain.

Nykyiset tiedot vakioarvojen käytön jatkamisesta

EU:n komissio teki hiljattain selväksi, että EU:n perustamissopimuksen CBAM-asetuksen 2023/1773 4 artiklan säännöksiä todellisten päästöjen laskemisesta sovelletaan edelleen. CBAM-raportoijien on määritettävä ja raportoitava todelliset päästöt kunkin tavaratuonnin osalta 1. elokuuta 2024 alkaen CBAM-asetuksen 2023/1773 4 artiklan I tai II kohdassa säädettyjen laskentamenetelmien mukaisesti.


Jos CBAM-ilmoittajat eivät pysty ilmoittamaan tietoja todellisista päästöistä, niiden on osoitettava, että ne ovat pyrkineet kaikin kohtuullisin keinoin hankkimaan nämä tiedot CBAM-tavaroiden toimittajilta tai valmistajilta. Niiden on käytettävä CBAM-siirtymäkauden rekisterin ”Huomautuksia”-kenttää dokumentointiin ja liitettävä mukaan myös todisteet, joilla dokumentoidaan epäonnistuneet pyrkimykset ja toimenpiteet, joita on toteutettu tietojen saamiseksi toimittajilta ja/tai valmistajilta.


Kansallisilla täytäntöönpanoviranomaisilla on harkintavaltaa raportteja tarkastellessaan. Harkintavallan estämättä komissio voi CBAM-asetuksen 35 artiklan 4 kohdan mukaisesti pyytää CBAM-ilmoittajilta lisätietoja täydentääkseen tai oikaistakseen puutteellista tai virheellistä CBAM-raporttia.

CBAM-aikataulu: Hiilirajamekanismin asteittainen täytäntöönpano

Carbon Border Adjustment Mechanism otetaan käyttöön asteittain. Siirtymävaiheen aikana (lokakuu 2023– joulukuu 2025) sovelletaan yksinkertaistettua raportointivelvollisuutta ilman vaatimusta ostaa todistuksia. Lopullinen täytäntöönpano alkaa vuonna 2026, jolloin todistukset tulevat pakollisiksi.

Yleiskatsaus CBAM-asetuksen vaiheisiin

Siirtymävaihe lokakuu 2023 – joulukuu 2025

Siirtymävaiheen aikana maahantuontiin ei vaadita CBAM-todistuksia, eikä yritysten tarvitse vielä rekisteröityä CBAM-ilmoittajiksi. Seuraavia koskee yksinkertaistettu (neljännesvuosittainen) raportointivelvollisuus:

  • tavaratyyppikohtainen kokonaismäärä
  • tuotannosta aiheutuvien päästöjen kokonaismäärä
    • suorat CO2-päästöt (tuotantoprosessin päästöt) tonneissa tuotetta kohden*
    • epäsuorat CO2-päästöt tuotteen tuotannossa tarvittavan sähkön tuotannosta*
  • alkuperämaassa jo mahdollisesti maksetut CO2-maksut.

* Suorat ja epäsuorat päästöt voidaan ilmoittaa 31.07.2024 asti vakioarvojen perusteella. Tämä koskee vuoden 2024 ensimmäistä ja toista neljännestä, sekä vuoden 2023 neljättä neljännestä koskeviin lähetettyihin raportteihin tehtyjä muutoksia.

Täytäntöönpanovaihe 31.01.2024 alkaen

CBAM-asetuksen täytäntöönpanovaihe on alkanut rinnakkain siirtymävaiheen kanssa 31.01.2024, kun ensimmäinen CBAM-raportti tehtiin. Tällä hetkellä raporteissa saa käyttää EU-komission asettamia suoria ja epäsuoria CO2-päästöjä koskevia vakioarvoja. 31.10.2024 alkaen maahantuojat ovat velvollisia kokoamaan reaaliaikaiset päästötiedot valmistajalta ja ilmoittamaan ne CBAM-raportissa.

Muita CBAM-täytäntöönpanon vaiheita: 

01.01.2025

  • CBAM-rekisterin perustaminen ja käyttöönotto
  • Yritysten on rekisteröidyttävä valtuutetuiksi CBAM-ilmoittajiksi.

01.01.2026

  • Toteutuksen aloittaminen
  • Maahantuonti on mahdollista vain CBAM-todistuksilla
  • Vuotuisen CBAM-raportin luovuttaminen (viimeistään 31.5.2027 mennessä)

Lisätietoja EU:n CBAM-asetuksesta

Elämme nyt CBAM-asetuksen siirtymävaihetta, mikä voi tarkoittaa sitä, että hiilirajamekanismin täytäntöönpanon aikana asetukseen voidaan tehdä muutoksia. Ajankohtaiset tiedot CBAM-asetuksesta ja mahdollisista CBAM-poikkeuksista sekä vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin löydät osoitteesta https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?qid=1722319007372&uri=CELEX%3A32023R0956.

Suomessa hiilirajamekanismin käytännön tehtävät, kuten maahantuotavien tavaroiden päästölaskenta ja sen neuvonta, virheelliseen päästölaskentaan puuttuminen sekä päästötodistusten myynti on Tullin vastuulla. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tulli.fi/hiilirajamekanismi